Επισημάνσεις για τη σχέση Υπεύθυνου Τμήματος (Γενική) – Δασκάλου Παράλληλης Στήριξης

✅️ Επισημάνσεις για τη σχέση Υπεύθυνου Τμήματος – Δασκάλου Παράλληλης Στήριξης

📌 Τελευταία τα social media και η παρούσα σελίδα κατακλύζονται από παράπονα Δασκάλων Παράλληλης, τώρα που έρχεται και το τέλος της φετινής σχολικής χρονιάς. Πολύ απαξιωτικές συμπεριφορές εις βάρος τους από τους συναδέλφους Γενικής και γενικώς ανεπίτρεπτοι χειρισμοί ακόμα και αναφορικά με τους μαθητές ΠΣ. Με βάση την εμπειρία μου – χρόνια σε διάφορα πόστα Ειδικής – αλλά και πολλών άλλων στη Πρωτοβάθμια, ΔΕΝ είναι όλοι έτσι. Μειοψηφία αποτελούν αλλά προκαλούν πολύ μεγάλο πρόβλημα. Ας τους επισημάνουμε κάποια πράγματα:

✅️ Οι μαθητές Παράλληλης Στήριξης αποτελούν ΙΣΟΤΙΜΑ μέλη της τάξης, άρα δεν πρέπει να μπαίνουν στο περιθώριο, να τίθενται εκτός ομαδικών δραστηριοτήτων (π.χ. σε ομαδική κάρτα που έφτιαξε τάξη, το όνομα του μαθητή και εκπαιδευτικού ΠΣ δεν αναγράφτηκαν με αποκλειστική ευθύνη της δασκάλας Γενικής) κλπ. Επίσης αυτό σημαίνει πως οι Δάσκαλοι ΠΣ δε έχουν την ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ευθύνη για εκείνους εάν συμβεί κάτι στη τάξη ή στο προαύλιο. Θα ζητηθεί ο λόγος από τους ΠΣ – γιαυτό συχνά ζητείται εύλογα να είναι και στα διαλείμματα έξω – μιας και είναι πιο κοντά τους αλλά υπάρχουν κιάλλοι με μερίδιο ευθύνης.

✅️ Οι Δάσκαλοι ΠΣ είναι ΙΣΟΤΙΜΑ μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων με δικαίωμα ψήφου. Είναι κανονικοί εκπαιδευτικοί οπότε να καλούνται και να ζητείται η γνώμη τους. Μη τους θυμόμαστε μόνο όταν μας βολεύει και μη τους θεωρούμε… επιτηρητές για ζωηρά παιδιά ή ζωηρά τμήματα (π.χ. το παιδί μια χαρά στέκεται και μόνο του αλλά ο Χ εκπαιδευτικός ζητά στο μάθημα του να υπάρχει και η Παράλληλη διότι την ακούει το τμήμα).

✅️ Οι Δάσκαλοι ΠΣ είναι ΙΣΑΞΙΟΙ και αποτελούν τον δεύτερο εκπαιδευτικό της τάξης και έτσι πρέπει να παρουσιάζονται, όπως και να τους επιτρέπεται να βοηθούν όλα τα παιδιά της τάξης, εάν μπορούν (έχει αναφερθεί πχ προς Δασκάλα ΠΣ να μην ασχολείται/μπλέκεται ποτέ με τα άλλα παιδιά του τμήματος παρότι το δικό της λειτουργικό). Οι Υπεύθυνοι των Τμημάτων ΔΕΝ πρέπει σε καμία απολύτως περίπτωση να λένε στα παιδιά και τους γονείς να μην ακούνε τον δάσκαλο ΠΣ επειδή είναι εκεί για το τάδε παιδι ή να μην τον συστήνει καν στους γονείς. Ποσω δε μάλλον μπροστά στα παιδιά όπου ακόμα και εαν υπάρχουν διάφορες πρέπει να δείχνουν ένα «εμείς».

✅️ Η νομοθεσία, οι εγκύκλιοι πλέον ενθαρρύνουν την Συνεκπαίδευση και οι δάσκαλοι ΠΣ θεωρούνται συνδιδάσκαλοι. Αυτό σημαίνει πως και οι δύο μπορούν να διδάσκουν και πως πρέπει οι μαθητές να σέβονται και να ακούνε και τους δύο. Κάποιοι ερμηνεύουν τα κείμενα αυτά βολικά αφήνοντας το τμήμα τους στον Δάσκαλο ΠΣ και φεύγουν ή παίρνουν άδεια. Αυτό όμως είναι παράνομο και γι’ αυτό και οι ΔΠΕ/ΔΔΕ είναι αυστηρές όταν το μαθαίνουν. Αυτό να το έχουν υπόψη και οι Διευθυντές, παλαιότερα ήταν πολύ συχνό το φαινόμενο να αναπληρώνουν κενά ΑΛΛΩΝ κιόλας τμημάτων οι της Παράλληλης, τώρα έχει μαζευτεί η κατάσταση. Ωστόσο να έχουν όλοι κατά νου πως μπορούν νόμιμα να αρνηθούν να κρατήσουν τμήμα και να προχωρήσουν π.χ. στα μαθήματα. Στη πράξη οι περισσότεροι το κάνουν άτυπα αλλά το κάνουν διότι έχουν καλή έως άριστη σχέση με τον Δάσκαλο Γενικής ή τη διεύθυνση. Εάν όμως υπάρχει κακή συμπεριφορά απέναντι τους, μην απορεί κανείς για τυχόν άρνηση στο να αναλάβουν το τμήμα!

✅️ Να μη γίνονται υποδείξεις και παρεμβάσεις προς τη δουλειά του καθενός και γενικά να υπάρχει συζήτηση με στόχο την ομαλή συνεργασία. Γίνονται θαύματα στις τάξεις όπου οι δύο εκπαιδευτικοι αυτοί δεν βρίσκονται στα χαρακώματα και δεν εχουν ψυχρές σχέσεις, οι μαθητές το καταλαβαίνουν και δεν μπορούν να φανταστούν τη τάξη δίχως τον έναν από τους δύο! Βέβαια αυτό σημαίνει πως και οι εκπαιδευτικοί ΠΣ πρέπει να βοηθούν, η σχέση οφείλει να είναι αμφίδρομη καθώς υπάρχουν και εκείνοι που οχυρώνονται πίσω από τη Παράλληλη Στήριξη και δεν βοηθούν σε τίποτα άλλο στη τάξη προβάλλοντας πως μόνο για τον μαθητή τους βρίσκονται εκεί…

➡️ Τα ίδια ισχύουν και για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ενώ παρόμοια τα σχόλια και για όσους έχουν Τμήματα Ένταξης και ΖΕΠ.

Ποιες οι εμπειρίες σας;

Σχολιάστε